
Educating the mind
without educating the soul
isn't education at all
Aristoteles
arm%20het%20kind'.jpg)
Bart was tot 2003 onderwijzer in het lager onderwijs.
Hij staat bekend als een vernieuwer en gaat telkens op zoek naar het 'andere' leren. Hij werkte samen met o.a. KULeuven, KHLim en hogeschool PXL en bouwde doorheen de jaren aan expertise op vlak van het brede leren bij kinderen.
Ondertussen is hij een gediplomeerd mentor én gastdocent aan de PXL-hogeschool in Hasselt.
Sinds 2014 is hij één van de experten aan het educatief centrum Willewete in Hasselt.
Vanaf 2023 geeft hij de inspirerende lezing 'Om(w)arm
het kind'. Een warme en geanimeerde lezing over zijn eigen filosofie van het organische innerlijke leren bij ELK kind op aarde!
Meer info over of inschrijven voor deze lezing kan via het contactformulier.

Bart met het 'andere leren' in de praktijk
Getuigenissen
Ik wil jou graag nog heel erg bedanken voor de weg die ik heb mogen afleggen, ik heb er ENORM van genoten.
Enorm bedankt voor alles! Het is mede door jouw vele tips en inzichten dat het voor ons mogelijk werd om dergelijk project op poten te zetten. Ook zou ik je in het bijzonder willen bedanken om een steun en een houvast te zijn doorheen het traject bij Willewete. Ik had me geen betere externe partner kunnen voorstellen.
Wat een rust straalt u uit! De manier waarop u het verhaal vertelt, is gewoon knap. Ik wou dat ik zoveel rust uitstraalde voor de klas maar ik stond vol bewondering te luisteren naar uw verhaal en de geschiedenis van de piloot. U had ook alle leerlingen mee, wat niet gemakkelijk is in een 6de leerjaar maar met uw ervaring was dit kinderspel. Het was voor mij een leerrijke topdag! Hopelijk tot ziens.
Bij Bart is het heel eenvoudig om je thuis te voelen. Hij creëert een plek waar je open, eerlijk kan zijn en waar fouten niet bestaan. Waar je gestimuleerd wordt om door te zetten en je het beste uit jezelf kan halen. Een wederzijds dankbaar proces.
Met veel lof wil ik jou bedanken voor de manier waarop jij me begeleidde tijdens je schrijfcoaching. Samen tilden we mijn manuscript op naar een hoger niveau. Dat woord ‘samen’ vind ik heel belangrijk. Een wereld van verschil! Je begeleidde me met respect, eerbied, geduld, kunde en zorg op regelmatige basis binnen een duidelijke structuur. Ik voelde dat ik mijn spontane zelf kon en mocht zijn. Jij hebt op geen enkel moment je wil opgedrongen of mijn tekst naar jouw hand gezet. Je liet me zien hoe het beter kon en toch bleef het mijn tekst. Door deze persoonlijke aanpak kan ik oprecht fier zijn op het super geslaagde eindresultaat. Je hebt me laten groeien, zien groeien en bent daardoor zelf ook gegroeid. Prachtig toch!
Ik heb mogen Genieten (inderdaad met grote G) van de lezing van Bart.
Het was indrukwekkend en hij wist me te raken.
Bart, een verteller met passie, nam ons met zijn enthousiaste aanpak én verhalen mee
in een wondere wereld van beelden met modder en donkere grotten maar ook
water, licht, muziek en humor. TOP!
Op levensbeschouwelijk vlak gaf hij hoopvolle inspiratie met zijn filosofie van
‘willen, mogen, durven en kunnen’.
We moeten (en ik gebruik dit woord niet vaak maar hier terecht) massaal
de diamant van ELK kind ZIEN!
Het is dus van belang dat we deze boodschap van en uit zijn prentenboeken
kunnen verspreiden.
Jouw woorden hebben impact gehad!
Leerplannen, handleidingen, ... ze zijn nuttig, maar onderwijs is van mensen voor mensen.
Sommige leerkrachten verloren het zicht op zichzelf en hun leerlingen. Ze zaten als het ware achter de berg taken, de verwachtingen en de negatieve artikelen in de krant.
Ik was blij met de reacties van even stilstaan en terug naar de basis, terug naar waarom we leerkracht geworden zijn. De voorbije dagen was de sfeer luchtiger, er is gewicht van de schouders en er is weer ruimte voor initiatief.
Alsof alles een upgrade gekregen heeft.
Bedankt hiervoor!
Je bent een aangename verteller die een boodschap kan overbrengen met een aangename stem, een goede voorlezer en zanger met veel empathie.
Deze lezing had langer mogen duren!
Het team en ikzelf vonden het een geslaagde pedagogische studiedag.
Er is ruimte geschapen om vanuit het juiste perspectief samen school te maken.
Voor de kinderen!